https://www.youtube.com/watch?v=0UtjT3Y-pbI |
A videó, napjaink egyik kulcsfontosságú témáját boncolgatja, mégpedig azt, hogy milyen kompetenciákkal, tulajdonságokkal, és atitüddel kell rendelkeznie egy mai tanárnak ahhoz, hogy megfeleljen a digitális generáció igényeinek. Ezt megelőzően azonban a mai gyerekek másságaira világít rá, úgymint: erős haszonérdek, állandóan megosztott figyelem, egyre csak növekvő kooperáció és változatosság igény. Ezek a tulajdonságok azonban arra kényszerítik napjaink tanárait, hogy a már meglévő rutinjaikról lemondjanak, és egy erős atitüd váltáson menjenek keresztül, ami valljuk be, több évnyi megszokás után nem könnyű. A mai diákoknak már nem vezetőre, tudásátadóra és állandó ellenőrzésre van szükségük, hanem tanácsadóra, és egyben tanítóra, aki kölcsönös tiszteletre törekszik, megbecsüli a tudást, és önértékelésre tanít.
A fenti gondolatokkal teljes mértékben egyetértek. A videó
lényegre törően, humorosan dolgozta fel ezt a sokak számára igencsak kényes
kérdést. Nagyon tetszett, hogy a tanárszerep változásának szükségességét, a
világ és a diákok párhuzamos változásával támasztotta alá, úgy, hogy közben
egyik felet (diák, tanár), sem becsmérelte, kritizálta. Emellett örültem annak
is, hogy az előadó, sokakkal ellentétben, nem foglalt helyett szélsőségesen a
digitális eszközök használata mellet, az az támogatta azok tanórába való
bevonását, de még sem minden mennyiségben.
2.)Az elméleti háttér
anyag feldolgozásához ezután az Oktatás-informatika nevű kiadvány egy
tanulmányát olvastam el/dolgoztam fel, melynek címe: Sajátos nevelési igényű
tanulók tanulásszervezésének és tanulástámogatásának specifikus szempontjai az
információs társadalomban
Ez a 133-145.oldalig található, és ide kattintva elolvasható.
Ez a 133-145.oldalig található, és ide kattintva elolvasható.
PAC Mate |
A könyvnek ezen része elsőként a fogyatékosság értelmezésével
foglalkozik, melynek kapcsán felhívja a figyelmet arra, hogy a digitális
eszközök meglétének fontossága, a különböző nehézségekkel élő emberek/diákok
számára nem előnyt vagy kiváltságot jelent, hanem a fogyatékukból adó
távolságot, hozzáférésbeli különbségeket, korlátozásokat hivatott csökkenteni.
A különböző kategóriáknak megfelelően (mozgáskorlátozottság, látássérülés,
halássérülés, értelmi fogyatékosság, beszédfogyatékosság, autizmus spektrum
zavar, pszichés fejlődési zavar), a tanulmány rengeteg technológiai lehetőségre
(hordozható képernyőnagyító, olvasó tv, PAC Mate, adóvevő stb…) és a fogyatékosságból
adódó problémákra, jellemzőkre hívja fel a figyelmet. Emellett nagy hangsúlyt fektet
az órai keretek között felhasználható és mindenképpen felhasználandó ismeretek
biztosítására, mint például: melyik tanulót hova ültessék (látássérültet
zavarhatja az erős fény), kinek előnyös a páros munka, ne felejtsünk el több
időt adni stb…
A tanulmány rengeteg új és hasznos információval szolgált számomra, főként azért, mert a későbbiekben magam is szívesen foglalkoznék fogyatékos, illetve SNI-s tanulókkal. Ebből kifolyólag nagyon jó volt egy viszonylag átfogó, több kategóriát is lefedő tanulmányt olvasni ebben a témában. Véleményem szerint minden leendő tanárnak szüksége lenne a témával kapcsolatos alapvető ismeretekre arra az esetre, ha hasonló problémákkal rendelkező tanulóval találkozik.
A tanulmány rengeteg új és hasznos információval szolgált számomra, főként azért, mert a későbbiekben magam is szívesen foglalkoznék fogyatékos, illetve SNI-s tanulókkal. Ebből kifolyólag nagyon jó volt egy viszonylag átfogó, több kategóriát is lefedő tanulmányt olvasni ebben a témában. Véleményem szerint minden leendő tanárnak szüksége lenne a témával kapcsolatos alapvető ismeretekre arra az esetre, ha hasonló problémákkal rendelkező tanulóval találkozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése